چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸ ب.ظ

درباره سايت

تحمل افکار دیگران و احترام به افکار آن ها

چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟

مینا اکاتی هستم و این وبلاگ را در خصوص پاسخ به پرسش مهر سال تحصیلی 97-96 رییس جمهور آقای روحانی ایجاد کرده ام.امیدوارم مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده ی شما دوست عزیز واقع شود.

بایگانی

پيوندها

نظرسنجی

وضعیت آب و هوا

اوقات شرعی

احادیث

در اسلام اهمیت زیادى به مسأله رعایت آداب ، و بر خورد توأم با احترام و ادب با همه کس ، و هر گروه ، وارد شده است که به عنوان نمونه در اینجا به چند حدیث اشاره مى شود.

امام على (علیه السلام ) مى فرماید: الاداب حلل مجددة ؛ رعایت ادب همچون لباس فاخر و زینتى و نو است.

و در جاى دیگر مى فرماید: الادب یغنى عن الحسب ؛ ادب انسان را از افتخارات پدران و نیاکان بى نیاز مى کند.

افراد متکبر هرگز نباید انتظار ذکر خیر از سوى مردم داشته باشند و نه افراد نیرنگ باز انتظار کثرت دوستان ، و نه افراد بى ادب انتظار شرف و آبرو.

به همین دلیل هنگامى که در زندگى پیشوایان بزرگ اسلام دقت مى کنیم مى بینیم که دقیقترین نکات مربوط به ادب را حتى با افراد کوچک رعایت مى کردند.

اصولا دین مجموعه اى است از آداب : ادب در برابر خدا، ادب در مقابل پیامبر (صلى اللّه علیه و آله ) و پیشوایان معصوم (علیهم السلام )، ادب در مقابل استاد و معلم ، و پدر و مادر، و عالم و دانشمند.

دقت در آیات قرآن مجید نیز نشان مى دهد خداوند با آن مقام عظمت هنگامى که با بندگان خود سخن مى گوید: آداب را کاملا رعایت مى کند! جائى که چنین است تکلیف مردم در مقابل خدا و پیغمبرش روشن است.

بسیاری از ما اصلا به این نکته حیاتی دقت نمیکنیم  به راحتی به دیگران توهین میکنیم و اسمش را شوخی میگذاریم در مقابل پدر و مادر و معلممان به هر نحوی که دوست داشته باشیم صحبت میکنیم و اصلا متوجه شأن آنها نیستیم در کوی و برزن عربده کشان صحبت میکنیم و میخندیم احترام به بزرگترها را سال هاست به دست فراموشی سپرده ایم کی توجه میکند که اسلام سفارش کرده در راه رفتن مراعات بزرگترها را بکنید و پشت سر آنها راه بروید ؟ و به جای این همه بی احترامی و بی ادبی انتظار احترام و ارزش را هم داریم باید آگاه بود کسی که احترام میخواهد باید احترام بگذارد کسی که

ادب میخواهد باید آداب را بداند و رعایت کند .

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی